Winacties Facebook: wat mag wel en niet?

Winacties Facebook: wat mag wel en niet?

facebooklikesharewin

Winacties op Facebook in de vorm van Like & Share (delen) zijn razend populair. Maar de acties voldoen niet altijd aan de spelregels van Facebook. Wat mag wel en wat mag er niet op Facebook? Wat als uw Facebook-promotie niet aan de richtlijnen voldoet?

Als ondernemer wilt u natuurlijk zoveel mogelijk uw bedrijf of product onder de aandacht brengen. Het populaire en veelgebruikte Facebook is daar de uitgelezen tool voor. Zeker als uw volgers uw pagina gaan liken of delen omdat ze uw bedrijf of product wel waarderen of omdat ze er iets mee  kunnen winnen, bijvoorbeeld kortingen of een reis. Maar niet alle acties zijn toegestaan. Hoe zit het precies?

Spam

Volgens de spelregels van Facebook zijn Like&share-winacties niet toegestaan omdat ze spam veroorzaken. Verder verplicht Facebook dat er strikte spelvoorwaarden moeten zijn, met onder meer de melding dat Facebook niets met uw winactie heeft te maken. Verder moet u zich aan de wettelijke regels houden en mag uw persoonlijke tijdlijn niet worden gebruikt voor zakelijke doeleinden.

Promotieacties

Officieel mag u bij winacties niet aan Facebookgebruikers vragen om een bepaald promotiebericht te delen, uw Facebookpagina te liken, een bepaald bericht te delen op de tijdlijn van vrienden of zichzelf te taggen in een bericht.

Wat mag u wel vragen als het gaat om promotie of een wedstrijd? Facebook staat wel toe dat gebruikers reageren op een dergelijk bericht of het bericht liken. Ook mogen gebruikers op de pagina reageren via een persoonlijk bericht.

Regels Facebook

Bij uw aanmelding op Facebook bent u akkoord gegaan met de algemene spelregels. Onderdeel daarvan zijn de Promotion Guidlines. Is uw actie in strijd met deze regels dan is de kans aanwezig dat uw Facebookpagina of account zonder waarschuwing vooraf wordt  afgesloten.

Wilt de spelregels rondom promotieacties nog eens rustig nalezen, dan kan dat hier:
https://www.facebook.com/notes/hoaxmelding/winacties-op-facebook-en-de-regels/194606584033447/