Hoe gaat u als MKB`er om met Cybercrime?

Hoe gaat u als MKB`er om met Cybercrime?

 

 

U denkt misschien; 'dat overkomt mij toch niet'. Niet? Ik hoop dat u na onderstaand artikel nog net zo denkt als voorheen, in dat geval heeft u de zaken goed op orde.

Als eerste kort wat cijfers (afkomstig van Norton Symatec Security Survey) om u een indruk te geven hoe vaak een hack voorkomt:

− 29% van de ondernemingen zijn op frequente basis onderhevig aan een cyber aanval;

− 24% van de bedrijven lopen daadwerkelijk schade of dataverlies op;

− 20% van de aangevallen bedrijven ondervindt na een aanval een inkomsten- of reputatieverlies.

 

Vaak kan een hack of cyberaanval ongemerkt aan u voorbij gaan. Als het enkel gaat om kopieëren van gegevens kan het zijn dat er zonder dat u het doorheeft een hack heeft plaatsgevonden. De buitgemaakte gegevens (bijvoorbeeld mailadressen of telefoonnummers), worden alleen gebruikt voor spamdoeleinden, reclame of marketingacties. Vrij onschuldig, maar vervelend als uw klant of relatie dit opmerkt en u hiervoor aansprakelijk stelt.

Vervelender wordt het als uw gegevens worden 'gestolen' of de gegevens op uw computer worden bevroren. Alleen nadat u een bepaald bedrag in euro`s of bitcoins (bijna niet te traceren) overmaakt krijgt u uw gegevens terug. Denk bijvoorbeeld aan de wereldwijde cyberaanval van afgelopen mei, met meer dan 200.000 slachtoffers in meer dan 150 landen. (zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/WannaCry ). De aanval van 26 juni is een goed voorbeeld, deze lijkt qua schade zelfs groter in omvang te zijn dan de WannaCry aanval van 14 mei. Zelfs Politie Nederland en containerterminal Rotterdam kunnen zich hier niet afdoende tegen beschermen. Lukt het u dan wel? Lees hier meer over de impact van de hack van 26/27 juni.

Maar wat doe je er eigenlijk tegen, kun je dat als ZZP`er of MKB`er zelf? Jazeker, er zijn diverse mogelijkheden om uw bedrijf te beschermen tegen een hack of cyberaanval. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Zorg voor de nieuwste software op je computer, zodra er een update komt, laat deze uitvoeren. Zeker als er meerdere pc`s op één netwerk zijn aangesloten is het van belang dat elke pc up-to-date is qua software.
  • Stel moeilijk te kraken wachtwoorden in, denk aan combinaties van letters, cijfers en tekens. Verander deze regelmatig.
  • Beveilig je apparatuur, weet ook wie er toegang hebben tot de systemen. Verander bijvoorbeeld de wachtwoorden na ontslag van een personeelslid.
  • Houdt je personeel verantwoordelijk voor hun eigen apparatuur. Breng ze ook op de hoogte van de risico`s van onbeveiligde netwerken van bijvoorbeeld een tankstation of eetgelegenheid.
  • Bescherm je draadloze netwerk goed. (lees hier meer).

 

 

 

Verzekeren

Cybercrime komt steeds meer voor, en op steeds grotere schaal. De grote jongens als bijvoorbeeld KPN, Philips of Unilever zijn minder interessant om aan te vallen vanwege hun goede beveiliging. Hierdoor is de kans groter dat hackers het voorzien op uw informatie!

Gelukkig komen er meer en meer aanbieders van geschikte (en betaalbare) verzekeringen die bijvoorbeeld de kosten van afpersing, IT-beveiliging, imagoherstel etc. vergoeden na geleden schade. Vooral als je sterk afhankelijk bent van je ICT of veel privacygevoelige data beheert, is een verzekering aan te raden.

Meldplicht datalekken

Sinds 2016 is er namelijk de meldplicht datalekken. Zodra er een hack heeft plaatsgevonden ben je verplicht dit te melden, anders kun je een boete tot 10% van de jaaromzet van je onderneming krijgen van het College Bescherming Persoonsgegevens. Ook heb je als ondernemer de plicht om persoonsgegevens en betalingsgegevens goed te beschermen. De beste manier om dat te doen is encryptie. Dat versleutelt data en zorgt ervoor dat deze alleen met de juiste sleutel weer te lezen is.

Meer weten? Neem contact op met één van onze adviseurs, en zij zullen samen met u de risico`s die u loopt in kaart brengen!

U kunt ons bereiken via 0318-672767 of 06-30936543