Aflossingsvrij of aflossingsblij?

Angst als aanjager.

 

Sinds 1 oktober loopt er een campagne vanuit een samenwerking van Nederlandse banken om klanten te waarschuwen voor de gevaren van een aflossingsvrije hypotheek. In een filmpje met vrolijk dansende mensen wordt aangegeven dat er ‘maar liefst 1 miljoen mensen nog een aflossingsvrije hypotheek hebben’, en met de daarna getoonde dansende mensen wordt geïnsinueerd dat je alleen gelukkig kunt zijn met je hypotheek als je deze aflost.

 

De gedachte achter deze campagne is positief. Met de campagne willen de banken hun klanten stimuleren om na te denken over hun aflossingsvrije hypotheek in de hoop dat pijnlijke situaties in de toekomst worden voorkomen. Wat men er echter niet bij zegt is dat de omzetting slechts voor een deel van de 1 miljoen haalbaar zal zijn. We illustreren dit aan de hand van een voorbeeld.

 

John & Myrthe hebben in 2005 een aflossingsvrije hypotheek gesloten van € 200.000,- met een rente van 4,5%. Ze betalen hiervoor per maand € 750,- aan rente. Wanneer John & Myrthe de hypotheek laten omzetten naar een hypotheek met annuïtaire aflossing gaat het maandbedrag omhoog naar € 1.013,- per maand, en dat kunnen ze eigenlijk niet betalen. John & Myrthe vragen zich af of zij ook een lage rente krijgen zoals de mensen die nu een huis kopen. Dat kan, maar omdat ze een hypotheek hebben met een rentevast periode van 20 jaar moeten zij deze resterende periode middels een boete ‘afkopen’. Deze boetes bedragen al snel vele duizenden euro`s. Kortom, John & Myrthe willen wel heel graag ‘aflossingsblij’ worden, maar zitten door een gebrek aan spaargeld gebonden aan deze hypotheek.

 

Je kunt je voorstellen dat John & Myrthe uit dit voorbeeld bang worden van zo`n reclame, maar dat ze daar niets aan kunnen doen. Gelukkig is dat laatste ook weer niet waar, want ook voor John & Myrthe kunnen er oplossingen mogelijk zijn om stukje bij beetje de hypotheek af te gaan lossen.

 

Sommige mensen hebben echter heel bewust gekozen voor een aflossingsvrije hypotheek, zo ook Marnix uit dit voorbeeld:

 

Marnix (68) heeft na pensioen één wens. Wonen in een comfortabel appartement waar alles gelijkvloers is. Marnix vindt zo`n appartement en financiert deze deels uit eigen geld, deels met een aflossingsvrije hypotheek. Marnix weet zeker dat erfgenamen geen restschuld overhouden als het appartement moet worden verkocht, maar wil ook genieten van het leven en niet teveel betalen aan hypotheek. Daarom heeft hij bewust gekozen voor een aflossingsvrije hypotheek om de maandlasten laag te houden.

 

Wat we hier mee willen zeggen is dat een hypotheek iets persoonlijks is. Zelfs tijdens de looptijd van een hypotheek kan jullie eigen situatie een aantal keer veranderen. Je krijgt kinderen, gaat meer- of minder verdienen, gaat scheiden of samenwonen, etc. Elk van deze situaties heeft direct invloed op je ideale hypotheek en de betaalbaarheid ervan. Daarom moedigen wij iedereen aan om bij een verandering in het leven ook je hypotheek eens te bekijken.

 

Het doel van de reclame is een stukje bewustwording, en daar gaat de campagne wel in slagen. Maar de nuances kunt u het beste laten uitleggen door uw hypotheekadviseur. Hij of zij kan samen met u de mogelijkheden voor u in kaart brengen.

 

Wilt u binnenkort ook bekijken wat voor u de ideale hypotheek en aflosvorm is? Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op!