Wat doen verzekeraars?

Wat doen verzekeraars?

Sommige verzekeraars zijn begonnen met het aanpassen van een aantal voorwaarden in verband met het coronavirus. Ben jij particulier of zakelijk verzekerd bij een van deze twee verzekeraars? Lees dan even verder!

Nationale Nederlanden

Op zakelijk gebied past NN wijzigingen toe met betrekking tot de verzekeringen schade zakelijk en inkomen. Deze zijn als volgt:

  • Betalingstermijnen worden verlengd, in plaats van de originele termijn van 30 dagen, is dit nu 90 dagen geworden. Dit geldt voor de betalingen die behoren plaats te vinden in maart en april. Kan je de premie ook niet betalen binnen 90 dagen? Dan gaan we kijken naar een andere oplossing.
  • Heb je een bedrijf, en ben je genoodzaakt om over te gaan op bezorging? Dan geldt er na vandaag dat de motorrijtuigen die je hiervoor gebruikt, verzekerd zijn voor de WA-schades.

ASR

  • ASR maakt het voor de particulier mogelijk om gemakkelijk je betaling aan te passen. Betaalde je per kwartaal of jaarlijks, maar komt het beter uit om dit maandelijks te doen? Dan kan dit aangepast worden. Kan je de premie niet op tijd betalen? Dan wordt er gekeken naar een mogelijke oplossing.
  • Heb je een restaurant, en ben je ook genoodzaakt om tijdelijk te bezorgen? Dan kan je tijdelijk het bezorgen van eten meeverzekeren. Hier zitten wel een aantal voorwaarden aan vast. Zo dien je dit aan verzekeraar door te geven.

De Amersfoortse

  • De Amersfoortse heeft een tijdelijk coronaloket geopend om hulp te bieden voor iedere vraag omtrent het coronavirus.
  • Ondernemers met een AOV van De Amersfoortse die financiële problemen krijgt extra tijd om zijn betalingen te voldoen. Dit gebeurt zonder het starten van een betalingstraject. Wanneer dit niet genoeg is, wordt er gekeken naar een andere oplossing.
  • Kan je als werkgever tijdelijk je premie niet betalen? Dan krijg je 60 dagen extra tijd om deze te voldoen, of wordt er gekeken naar een betalingsregeling. Wel dien je hiervoor eerst contact op te nemen met ons zodat wij dit zo goed mogelijk voor je kunnen regelen.
  • De Amersfoortse neemt tijdelijk geen Verzuimverzekering Eigen risico in geld in behandeling, omdat ze de risico’s niet kunnen beoordelen in deze huidige situatie.

Allianz

Bij Allianz is het tijdelijk mogelijk om je AOV te laten sluimeren, of naar beneden bij te stellen zodat de premie maandelijks minder of zelfs nul wordt. Dit heeft wel consequenties voor de uitkering. Neem daarom altijd contact met ons op voordat je deze aanpassing laat doorvoeren.

Allianz heeft een aantal producten tijdelijk stopgezet. Voor reizen met een vertrekdatum voor 1 juni 2020 kan je de volgende verzekeringen niet afsluiten:

  • Kortlopende Annuleringsverzekering
  • Ticket annuleringsverzekering
  • Kortlopende reisverzekering
  • Globetrotter verzekering
  • Adventure & survival verzekering
  • Groepsreisverzekering
  • Au Pair insurance

Heb je een vertrekdatum na 1 juni 2020? Dan kan je de volgende producten nog wel afsluiten:

  • Doorlopende reisverzekering
  • Doorlopende zakenreisverzekering
  • Collectieve zakenreisverzekering

Verder heeft Allianz de volgende aanpassingen getroffen:

  • Het is mogelijk om ingezette prive-voertuigen voor thuisbezorging te gebruiken of het uitlenen van zakelijke voertuigen kan onder deze condities ook. De dekking van een voertuig kan ook opgeschort worden.
  • Wanneer je een restaurant hebt, en overgaat op bezorgen van maaltijden, dan valt dit wel onder de dekking van bedrijfsaansprakelijkheid. Let op: De reguliere uitsluitingen van de polisvoorwaarden blijven van kracht, zoals het gebruik van scooters en e-bikes.
  • Het is mogelijk om tussentijds de dekking van de zakelijke motorrijtuigenverzekering aan te passen. Wanneer je horecaeigenaar bent, en je zakelijk verzekerde motorvoertuigen inzet voor thuisbezorging, is dit tijdelijk gedekt tot 1 juli 2020.
  • Allianz is momenteel nog bezig om een oplossing te vinden om minder streng om te gaan met het aanmaanproces voor de premie-incasso van getroffen klanten. Hierover wordt later meer bekend gemaakt.
  • Er wordt waar nodig coulant om gegaan met preventiemaatregelen en het niet kunnen nakomen door monteurs die niet beschikbaar zijn. Neem hiervoor contact op.
  • Heb je een inventaris- en goederenverzekering? Dan biedt dit dekking tot 10% van de verzekerde som op een andere locatie in Nederland. Dit geldt als een werknemer een zakelijke computer mee naar huis neemt om tijdelijk thuis te werken. Het eigen risico geldt wel.

ARAG

  • ARAG houdt rekening met de tijdlijn van het RIVM als het gaat om dekking om coronageschillen. Deze worden vanaf 9 maart 2020 niet als onvoorzienbaar gezien. Uiteraard wordt er met coulance gewerkt.
  • Voor zorgpersoneel met een verlopen BIG-registratie wordt dekking verleend aan de particulieren en ook organisaties. Wel geldt dat de BIG-registratie niet langer dan twee jaar verlopen mag zijn.

Klaverblad

  • Schade door tijdelijke maaltijdbezorging is verzekerd op de motorrijtuigenverzekering zolang de horeca gesloten is.
  • Zakelijke inventaris is tijdelijk verzekerd als deze tijdelijk is ondergebracht in eigen woning.
  • Mogelijkheid tot betalingsregelingen en coulance.
  • Wanneer er tijdelijk dekkingen beperkt of gestopt worden, kunnen deze binnen een half jaar met kracht hersteld worden. (Motorrijtuigen uitgezonderd)

AOV 
Wanneer je ervoor kiest om het verzekerde bedrag van de AOV te verlagen, kan je deze binnen 6 maanden weer verhogen zonder medische waarborgen. Tenzij je op dat moment arbeidsongeschikt bent. Neem uiteraard eerst contact op voor je deze wijziging wil doorvoeren.

NH1816

Is jouw privé auto verzekerd bij NH1816? En ga je nu bezorgen met deze auto? Dan zijn de WA-schades gedekt door verzekeraar. Het casco risico loop je zelf.

We verwachten dat meerdere verzekeraars maatregelen gaan treffen. Hierover houden we je natuurlijk op de hoogte. Heb je verdere vragen? Neem dan gerust contact met ons op.

Deel dit bericht:

Plaats een reactie