Informatie met betrekking tot COVID-19

Informatie met betrekking tot COVID-19

COVID-19 of ook wel het coronavirus is vol in het nieuws, het zal je ook vast niet ontgaan zijn. In deze turbulente tijd vinden wij het belangrijk om jou goed te informeren over de relevante gebeurtenissen. We hebben een pagina op onze website toegewijd aan de ontwikkelingen rondom het coronavirus. Ga hiervoor naar www.stargroup.nl/corona/

Heb jij een reis geboekt? Hieronder hebben we een lijst voor je opgesteld met informatie die relevant kan zijn.  

Reizen naar een gebied waar het virus is geconstateerd

Kan ik terecht bij het calamiteitenfonds? 
Nee, het calamiteitenfonds biedt geen dekking bij ziekte. Zij bieden dekking bij zaken zoals natuurrampen en andere bijzondere gebeurtenissen. Ziekten of epidemieën vallen hier niet onder. 

Ik heb een pakketreis geboekt via een reisorganisatie, maar in het desbetreffende gebied is het coronavirus geconstateerd. Bij wie moet ik zijn? 
Wanneer je een pakketreis hebt geboekt en hiermee problemen krijgt met betrekking tot het coronavirus, dan is het de bedoeling dat je deze reisorganisatie benaderd. Zij behoren jou te compenseren. 

Je hebt een reis geboekt naar een gebied waar het coronavirus is geconstateerd. Is dit gedekt onder je annuleringsverzekering? 
Nee, dit valt niet onder de dekking van je annuleringsverzekering. Deze verzekering kijkt alleen naar de risico’s die jij of jouw directe omgeving lopen. Heb je een allrisk-annuleringsdekking? Dan wordt dit misschien wel gedekt. Neem hiervoor contact met ons op.  

Je wil een paar dagen weg binnen Nederland, maar het gebied waar je heen wil wordt afgesloten. Is dit gedekt onder de annuleringsverzekering? 
Nee, een annuleringsverzekering maakt geen onderscheid tussen binnen- en buitenland. Het gaat om de risico’s van de verzekerde en zijn/haar directe omgeving. Wanneer je een allriskdekking hebt kan dit anders zijn. Neem hiervoor contact met ons op. 

Je wil reizen naar een gebied dat oranje of rood is. Ben je verzekerd? 
De kans is groot dat je niet verzekerd bent. Er zijn speciale reisverzekeraars die wellicht wel dekking kunnen bieden in risicogebieden. Neem hiervoor contact op met ons. 

Je werkgever verplicht je om naar een risicogebied te reizen. Mag je dat weigeren? 
Ja. In de wet staat aangegeven dat je als werknemer dit recht hebt. Mocht dit voor een conflict zorgen bij de rechter, dan dient de werkgever aan te tonen dat het gebied niet onveilig is/was. 

Aanwezig op een plek waar het virus is geconstateerd

Word je gerepatrieerd door je reisverzekeraar? 
Nee, repatriëring valt niet onder de basisdekking. Wanneer dit noodzakelijk is vanwege medische omstandigheden valt dit wel onder de dekking. Als de lokale hulpdiensten je onvoldoende kunnen helpen, word je teruggebracht naar Nederland. 

Tijdens mijn verblijf verandert het reisadvies. Ben ik verzekerd? 
Ja. Wanneer het advies verandert als je al op locatie bent, ben je nog steeds verzekerd. 

Kan ik beroep doen op mijn reisverzekering wanneer ik in quarantaine word geplaatst? 
De extra kosten die je maakt, denk hierbij aan reis-, verblijf- en telefoonkosten, worden over het algemeen niet gedekt. Wanneer dit wel onder de dekking valt, zijn hier gemaximeerde kosten aan verbonden. 

Door een plaatsing in quarantaine dreig ik mijn volgende reis te missen, is dit gedekt onder mijn annuleringsverzekering? 
Nee, niet wanneer je zelf niet ziek bent. Als je zelf wel ziek bent valt dit wel onder de dekking. 

Ik heb het virus opgelopen

Ik heb het virus, kan ik aansprakelijk gesteld worden voor het besmetten van anderen?
 Waarschijnlijk niet. Om aansprakelijk te zijn moet er worden aangetoond dat er sprake is van een onrechtmatige daad. Dit zal in de praktijk erg lastig worden. 

Toen ik op het vliegtuig/hotel was, heb ik het virus opgelopen. Kan ik deze partijen hiervoor aansprakelijk stellen? Waarschijnlijk niet, om dezelfde reden als hierboven genoemd. Er moet worden aangetoond dat er sprake is van een onrechtmatige daad. 

Ik kan niet meer op reis omdat ik het virus heb opgelopen. Valt dit onder de dekking van mijn annuleringsverzekering? 
Wellicht, neem hiervoor contact op met ons of je verzekeraar. 

Ik ben in quarantaine geplaatst, hierdoor kan ik niet op reis. Valt dit onder de dekking van mijn annuleringsverzekering? 
Ja, dit valt onder de dekking mits je een doktersverklaring hebt. 

Doordat mijn werkgever mij verplichtte om naar een risicogebied te reizen, ben ik besmet geraakt. Kan ik heb aansprakelijk stellen? 
Wellicht is dat mogelijk, er kan namelijk ook sprake zijn van opzet. Vraag dit na bij ons of je verzekeraar. 

Wanneer er iemand overlijdt aan het virus, is er dan nog sprake van een levensverzekeringen, uitvaartverzekeringen en nabestaandenpensioen? 
Ja, wanneer er iemand overlijdt door het coronavirus, betekent dit niet dat er niet uitgekeerd kan worden. We gaan er dan ook gewoon vanuit dat verzekeraars uitkeren. 

Zakelijk

Door het coronavirus loopt mijn bedrijf inkomsten mis, is dit te verhalen bij een verzekering?
 Nee, dit soort bedrijfsschade valt niet onder de bedrijfsschadeverzekering, omdat er geen materiele schade is. 

Ik heb een WGA-verzekering, een werknemer is ziek geworden door het coronavirus, valt dit onder de dekking? 
Ja, er wordt geen onderscheid gemaakt in de oorzaak van de ziekte hierin. 

Wanneer een werknemer niet in staat is om zijn werk te verrichten door het coronavirus, keert een verzuimverzekering dan uit?
 Ja, ook hierbij is de oorzaak van de ziekte niet relevant. 

Wanneer een werknemer niet kan werken vanwege plaatsing in quarantaine, keert een verzuimverzekering dan uit? Nee, een verzuimverzekering dekt de loondoorbetalingsverplichting wanneer het personeel ziek is. Als er om een andere reden dan ziekte niet gewerkt kan worden, is dit niet gedekt. 

Ik kan geen werk verrichten vanwege vrees voor het coronavirus. Valt dit onder de dekking van een arbeidsongeschiktheidsverzekering? 
Nee, een arbeidsongeschiktheidsverzekering keert enkel uit wanneer er sprake is van ziekte of arbeidsongeschiktheid.  

Als zzp’er ben ik ziek geworden door het coronavirus en ik kan hierdoor niet werken. Valt dit onder mijn arbeidsongeschiktheidsverzekering?
 Ja. 

Ik ben zzp’er en ik ben in quarantaine geplaatst, hierdoor kan ik dus niet werken. Is dit gedekt onder de arbeidsongeschiktheidsverzekering? 
Nee, quarantaine om preventieve redenen of een bepaald gebied niet mogen verlaten valt niet onder de dekking. 

Ik ben ziek geworden omdat een van mijn collega’s mij heeft besmet door alsnog op de werkvloer te komen. Kan ik mijn werkgever aansprakelijk stellen? 
Je kan iemand aansprakelijk stellen wanneer je kan aantonen dat hij/zij een onrechtmatige daad heeft gepleegd. Dat zal in dit geval in praktijk lastig worden. 

Je antwoord niet gevonden? Neem dan gerust contact met ons op. 

Bron: verbond van verzekeraars 

Vlucht

Veel vliegvaartmaatschappijen hebben speciale omboekingsregelingen, waarmee je je vlucht kan aanpassen en omboeken, maar je krijgt nagenoeg nooit simpelweg je geld terug. Enkel in de vorm van een voucher, deze mag je dan besteden bij de maatschappij zelf. Hieronder kijken we naar de regelingen van de maatschappijen Transavia en KLM. 

Vlucht met Transavia 
Wanneer je een vlucht hebt geboekt via Transavia, dan bieden zij aan om deze vlucht om te boeken mits deze voor 23 april plaatsvindt. Dit mag je uitstellen tot uiterlijk eind oktober. Hier komen geen wijzigingskosten bij kijken. Wanneer de ticket duurder is, betaal je wel het prijsverschil. 
In verband met toegangsbeperkingen van bepaalde landen, heeft Transavia een aantal vluchten geannuleerd. Deze zijn als volgt: 

Israël: Madeira (Funchal), Portugal: 23 t/m 31 maart 
Jordanië: 19 t/m 29 maart 
Marokko: 15 t/m 17 maart 
Cyprus: 22 t/m 29 maart 
Kopenhagen, Denemarken: 16 maart t/m 13 april  
Polen: 15 t/m 29 maart 
Praag, Tsjechië: 16 maart t/m 13 april  
Italië: 14 maart t/m 22 april 
Israël: 17 maart t/m 2 april  
Oostenrijk: 17 maart t/m 14 april 17 maart t/m  

Heb je een vlucht geboekt naar een van deze locaties? Dan adviseert Transavia, maar ook Stargroup om deze om te boeken naar een later moment. 2 april  
Ben je op een van deze bestemmingen? Neem dan de geplande vlucht naar huis of probeer deze om te boeken naar een eerdere vlucht. 
Heb je je vlucht geannuleerd? Dan krijg je een e-mail met een voucher, hiermee kan je op een later moment een vlucht boeken met Transavia.  
Meer informatie vind je op https://www.transavia.com/nl-NL/update-coronavirus/ of neem contact op met Transavia. 

Vlucht met KLM 
Heb je een vlucht geboekt met KLM? Dan kan je hier op verschillende manieren mee om gaan. KLM adviseert reizigers om in te loggen op het My Trip portaal, hier kan je: 

  • De datum van je reis aanpassen;
  • Je bestemming wijzigen; 
  • Een voucher aanvragen. 
     

Ook kan je de status van vluchten in de gaten houden via KLM My Flight. KLM meldt ook om de website https://www.iatatravelcentre.com/international-travel-document-news/1580226297.html in de gaten te houden. Hier zie je alle doorgevoerde regulaties met betrekking tot reizen.  

Meer informatie over KLM vluchten? Ga dan naar https://www.klm.com/travel/nl_nl/prepare_for_travel/up_to_date/flight_update/index.html
Heb je een reis geboekt via een andere vliegvaartmaatschappij? Dan raden we je aan om contact op te nemen om te kijken wat jouw mogelijkheden zijn met betrekking tot jouw reis. 

Aan deze teksten kunnen geen rechten worden ontleend. 

Wat doet Stargroup? 

We kunnen je geruststellen, geen van onze collega’s is besmet. Daar zijn we blij mee natuurlijk! We blijven je dan ook graag helpen zolang dit kan, maar de gezondheid van onze collega’s, klanten en relaties staat voorop. Je kan met ons appen, bellen en mailen, maar wij proberen zo veel mogelijk fysieke afspraken te verschuiven.
Om verdere verspreiding te voorkomen doen wij het volgende: 

  • We schudden geen handen; 
  • We verplaatsten afspraken met klanten, tenzij er een noodgeval plaatsvindt; 
  • We houden ons aan de hygiëneregels; 
  • We volgen op wat er wordt beslist vanuit het kabinet en het RIVM; 
  • We zijn de optie om vanuit huis te werken aan het optimaliseren, zodat wanneer dit nodig is we jou wel te woord kunnen staan en onze dienstverlening doorgezet kan worden. 

We houden je op de hoogte van alle komende ontwikkelingen! Hou het op de hoogte via www.stargroup.nl/corona

Deel dit bericht:

Plaats een reactie